Mihin mun viime viikko meni? Nyt kun en
ole kahteen päivään avannut Toolsia ja nukkunut parit yli 12h
yöunet, uskaltaa asioita ehkä hieman muistella.
Su 29.9.
Saan tuottaja Gardinerilta tempokartat
kappaleisiin (luvassa tarkoituksenmukaisia vaihdoksia: tempokuiluja,
kyykkäyksiä ja nostatuksia) ja Electric Foxin Teemulta mikkilistan
studion valikoimasta, joiden pohjalta teen sessiopohjat ja alustavan
mikityssuunnitelman.
Ma 30.9.
Pakkaan snadit PA-kamat, vähän
mikkejä, ja C-ryhmän rytmiosaston saavuttua vuosihuolletut Kumut
pakuun, ja suuntaamme kohti Vaajakoskea. Puoliltapäivin saavumme
Electric Foxin pihaan juuri hetkeä ennen isäntä Laukkasta, rojut
sisälle ja ihmettelemään. Tämä on kuulemma ensimmäinen lock-out-sessio Gallopy Sounds -tarkkaamon puolella, joten saamme askarrella hetken
signaalitien rakentamisessa. Soundtracs Quarzin etareilla mennään
muuten paitsi kolmen ekan tomin kanavat MS-Multimixilla.
Rumputaiteilija Niemisen pystytettyä
kioskinsa alkaa mikitys. Muistelin lukeneeni jostain, että Toolin
Lateralus-levyllä tomit (4kpl) olisi mikitetty ylä- ja alapuolelta
U87:illa, ja sovelsin metodia sen verran että tällä kertaa
laajakalvokonkat päätyi alamikeiksi. Toinen kokeiluasia oli tuo
Kipon Anssilta lainattu PA:n mikitys, siitä lisää tuonnempana.
Tämmöistä tällä kertaa:
1 – 2 Bassari
Sisällä viime kerralla esittelemäni
Shure B52, joka dempin puuttuessa täytyi teipata mikkipussi välissä
rummun pohjaan kiinni. Yritin ständiäkin juu, mutta Kumun sidehole
yhdistettynä Jargen soittotatsiin aiheutti mikki+ständi-yhdistelmän
kohtuutonta seilaamista. Etukalvolle Advanced Audion DM20 45°
kulmaan suoran ilmavirtauksen väistämiseksi.
3 – 4 Virveli
Yläkalvolle löytyi Foxilta
Beyerdynamic M201, hyperkardioidi (eli suuntakuvioltaan erittäin
tiukka) dynaaminen, joka olikin kelpo tapaus taltioimaan läjäystä
siinä paikassa. Alle Behrun B2 Pro.
5 – 12 Tomit
Kun niitä U87:ja ei tähän hätään
löytynyt kahdeksaa ja olin hieman skeptinen peltivuotojen kanssa,
niin tuli tällainen setup: 16” ja 14” tomeille AudixinD6-bassarimikit, 12” ja 10” tomeille Senkun MD421:t. Omat C214:t
alakalvoille, paitsi yks jäi uupumaan niin isoimmalle lainattiin
Foxilta C414.
13 – 16 Pellit
Overheadeiksi ja ridemikiksi valkkasin
Oktavan MK012:t, haitsulle Shuren SM7:n. Ei tarvinut vaihtaa.
17 – 20 Tila
Ensikertalaisena en oikein tiennyt
kuinka Foxin 40m² soittotilaa tulisi lähestyä. Teemun vinkistä
kasasimme setin Tuomaksen tarkkaamon päätyyn, demppisermit
ympärille ja PA viereen (JBL SRX712M + M-Pro 255S). Otin
passiivisplitillä bassarin sisä- ja snaren sekä tomien
ylämikkikanavat apumikseriin, jolloin sain ekvattua äänitykseen
vaikuttamattomat soundit jytistämään huonetta huolella.
Mikityksenä oli iso-AB pari Røden NT1-A:ta parissa metrissä ja
AKG:n levymikit samojen ständien juurella.
Träkkäämään päästiin jo muutaman
tunnin säätämisen jälkeen, ja ensimmäisen päivän saldona oli
neljän biisin rumpuraidat kahdestatoista.
Ti 1.10.
Aikaisin ylös ja ihmettelemään
lisää. Koko päivä meni kappaleita tikatessa, Jarge sai
vesikelloja sormiinsa ja jossain välissä kävimme ruokailemassa
känkkylässä. Illan päätteeksi 10/12 valmiina ja aika kuunnella
Battle Hymn ensimmäistä kertaa session aikana.
Ke 2.10.
Viimeiset kaksi rallia eeppisimmästä
päästä narulle, kamat kasaan ja kotia kohti. Toisenlaisen
näkemyksen tapahtumien kulusta voit lukea täältä. Illalla kävin
rumpuraidoista vaiheet ja viiveet läpi, sanomattakin selvää että
tuollaisen kanavamäärän kanssa meni hetki laskea. Tällä kertaa
tein niin päin että viivästin kaiken tilamikkien mukaan, eli
lähimikkejä 652…568 samplea (44.1kHz näytteenottotaajuudella
suurin viive oli siis 14.78ms, joka 343m/s äänennopeudella vastaa
hieman yli viittä metriä – kuulostaa about oikealta), overeita
hieman vähemmän.
To 3.10.
Rumpusessiossa backupina ollut basisti
Manninen kävi hakemassa bassokamansa ja saapui iltapäivällä
meiten pajalle. Soundin brutaaliudesta kertokoot, että
bassovahvistimena toimi Randallin kitaranuppi; mkityksenä toimivaksi
todettu Danko Special: SM57 + C214 + subkick. Joka mikistä tiskin
ekvalla hyviä taajuuksia esiin ja huonoja pois, summaa läjään
Alesiksen dynamiikkaprossulla ja perään vielä BBE:n soonistamaksimoijaa. Backupiksi vielä DI-signaali, jos tulee tarvetta
vaikkapa re-ampata projektin kalkkiviivoilla. Mies oli kotiläksynsä
hoitanut, ja bassot oli purkissa hyvissä ajoin ennenkuin tuottaja
Gardiner ja kitaristi Juhis pääsivät pajalle iltamyöhän aikaan.
Bassokaapin käyttäminen logo väärinpäin aiheuttaa sustainin kärsimistä |
Pe 4.10.
Ensimmäiset tunnit vietimme
kitarakamojen parissa. Läpi käytyämme Juhiksen 6505:n sekä oman
bändin kitaristi-Kimmolta lainaamani Dual Rectifierin ja Marsun,
kaivoimme tuottaja-Tomman Axe-Fx II:n tulille. A/B-vertailun
tuloksena oikeissa asioissa soundi oli jälleen hieman parempi, mutta
asetusten talletusmahdollisuuden vuoksi teimme pienen uhrauksen
käytännöllisyyden vuoksi. Päätteenä käytimme Marsua EL34-putkien takia. Komppikitaramikityksenä AKG D190E &
C214 + Advanced Audio DM20. Signaalitien osalta vastaavahko treatment
kuin bassolla.
Sitten alkoi louhiminen. Komppikitarat
soitettiin neljään kertaan, eli tuttavallisemmin quaddattiin jylhän
vallin aikaansaamiseksi. Kaksi raitaa Gerbiili-soundilla (Bogner Uberschall -mallinnus) ja kaksi Oravalla (Peavey 6505 -mallinnus). Varsinkin jälkimmäisestä tuli todella anteeksiantamaton soiton suhteen, ja vaati erityistä tarkkuutta saada lopputuloksesta tiukan
kuuloinen.
La 5.10., su 6.10., ma 7.10.
Komppikitaroiden tikkausta. Välillä
kävimme saunassa. Koska soitettavaa oli paljon, ja välillä piti
vielä tarkastella mitä oikein ollaan soittamassa, valmista jälkeä
tuli noin 2-3 biisin päivävauhtia. Loppua kohden alkoi väsymyskin
painaa ympäripyöreiden päivien johdosta, mutta ainoastaan yhden
kappaleen komppikitarat jäivät seuraavaan kertaan!
Nyt pitäisi käydä sessiot vielä
läpi siistien edittipaikat sekä tehdä välimiksaukset bändille ja
tuottajalle. Tämä jatkuu viikolla 43, siinä välissä olisi
tarkoitus vääntää tuota oman bändin joulusinkkua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti