keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Poikki

Mihin mun viime viikko meni? Nyt kun en ole kahteen päivään avannut Toolsia ja nukkunut parit yli 12h yöunet, uskaltaa asioita ehkä hieman muistella.  

Su 29.9.
Saan tuottaja Gardinerilta tempokartat kappaleisiin (luvassa tarkoituksenmukaisia vaihdoksia: tempokuiluja, kyykkäyksiä ja nostatuksia) ja Electric Foxin Teemulta mikkilistan studion valikoimasta, joiden pohjalta teen sessiopohjat ja alustavan mikityssuunnitelman.

Ma 30.9.
Pakkaan snadit PA-kamat, vähän mikkejä, ja C-ryhmän rytmiosaston saavuttua vuosihuolletut Kumut pakuun, ja suuntaamme kohti Vaajakoskea. Puoliltapäivin saavumme Electric Foxin pihaan juuri hetkeä ennen isäntä Laukkasta, rojut sisälle ja ihmettelemään. Tämä on kuulemma ensimmäinen lock-out-sessio Gallopy Sounds -tarkkaamon puolella, joten saamme askarrella hetken signaalitien rakentamisessa. Soundtracs Quarzin etareilla mennään muuten paitsi kolmen ekan tomin kanavat MS-Multimixilla.

Rumputaiteilija Niemisen pystytettyä kioskinsa alkaa mikitys. Muistelin lukeneeni jostain, että Toolin Lateralus-levyllä tomit (4kpl) olisi mikitetty ylä- ja alapuolelta U87:illa, ja sovelsin metodia sen verran että tällä kertaa laajakalvokonkat päätyi alamikeiksi. Toinen kokeiluasia oli tuo Kipon Anssilta lainattu PA:n mikitys, siitä lisää tuonnempana. Tämmöistä tällä kertaa:

1 – 2 Bassari
Sisällä viime kerralla esittelemäni Shure B52, joka dempin puuttuessa täytyi teipata mikkipussi välissä rummun pohjaan kiinni. Yritin ständiäkin juu, mutta Kumun sidehole yhdistettynä Jargen soittotatsiin aiheutti mikki+ständi-yhdistelmän kohtuutonta seilaamista. Etukalvolle Advanced Audion DM20 45° kulmaan suoran ilmavirtauksen väistämiseksi.

3 – 4 Virveli
Yläkalvolle löytyi Foxilta Beyerdynamic M201, hyperkardioidi (eli suuntakuvioltaan erittäin tiukka) dynaaminen, joka olikin kelpo tapaus taltioimaan läjäystä siinä paikassa. Alle Behrun B2 Pro.

5 – 12 Tomit
Kun niitä U87:ja ei tähän hätään löytynyt kahdeksaa ja olin hieman skeptinen peltivuotojen kanssa, niin tuli tällainen setup: 16” ja 14” tomeille AudixinD6-bassarimikit, 12” ja 10” tomeille Senkun MD421:t. Omat C214:t alakalvoille, paitsi yks jäi uupumaan niin isoimmalle lainattiin Foxilta C414.

13 – 16 Pellit
Overheadeiksi ja ridemikiksi valkkasin Oktavan MK012:t, haitsulle Shuren SM7:n. Ei tarvinut vaihtaa.

17 – 20 Tila
Ensikertalaisena en oikein tiennyt kuinka Foxin 40m² soittotilaa tulisi lähestyä. Teemun vinkistä kasasimme setin Tuomaksen tarkkaamon päätyyn, demppisermit ympärille ja PA viereen (JBL SRX712M + M-Pro 255S). Otin passiivisplitillä bassarin sisä- ja snaren sekä tomien ylämikkikanavat apumikseriin, jolloin sain ekvattua äänitykseen vaikuttamattomat soundit jytistämään huonetta huolella. Mikityksenä oli iso-AB pari Røden NT1-A:ta parissa metrissä ja AKG:n levymikit samojen ständien juurella.

Träkkäämään päästiin jo muutaman tunnin säätämisen jälkeen, ja ensimmäisen päivän saldona oli neljän biisin rumpuraidat kahdestatoista.

Ti 1.10.
Aikaisin ylös ja ihmettelemään lisää. Koko päivä meni kappaleita tikatessa, Jarge sai vesikelloja sormiinsa ja jossain välissä kävimme ruokailemassa känkkylässä. Illan päätteeksi 10/12 valmiina ja aika kuunnella Battle Hymn ensimmäistä kertaa session aikana.

Ke 2.10.
Viimeiset kaksi rallia eeppisimmästä päästä narulle, kamat kasaan ja kotia kohti. Toisenlaisen näkemyksen tapahtumien kulusta voit lukea täältä. Illalla kävin rumpuraidoista vaiheet ja viiveet läpi, sanomattakin selvää että tuollaisen kanavamäärän kanssa meni hetki laskea. Tällä kertaa tein niin päin että viivästin kaiken tilamikkien mukaan, eli lähimikkejä 652…568 samplea (44.1kHz näytteenottotaajuudella suurin viive oli siis 14.78ms, joka 343m/s äänennopeudella vastaa hieman yli viittä metriä – kuulostaa about oikealta), overeita hieman vähemmän.

To 3.10.
Rumpusessiossa backupina ollut basisti Manninen kävi hakemassa bassokamansa ja saapui iltapäivällä meiten pajalle. Soundin brutaaliudesta kertokoot, että bassovahvistimena toimi Randallin kitaranuppi; mkityksenä toimivaksi todettu Danko Special: SM57 + C214 + subkick. Joka mikistä tiskin ekvalla hyviä taajuuksia esiin ja huonoja pois, summaa läjään Alesiksen dynamiikkaprossulla ja perään vielä BBE:n soonistamaksimoijaa. Backupiksi vielä DI-signaali, jos tulee tarvetta vaikkapa re-ampata projektin kalkkiviivoilla. Mies oli kotiläksynsä hoitanut, ja bassot oli purkissa hyvissä ajoin ennenkuin tuottaja Gardiner ja kitaristi Juhis pääsivät pajalle iltamyöhän aikaan.
Bassokaapin käyttäminen logo väärinpäin aiheuttaa sustainin kärsimistä
Pe 4.10.
Ensimmäiset tunnit vietimme kitarakamojen parissa. Läpi käytyämme Juhiksen 6505:n sekä oman bändin kitaristi-Kimmolta lainaamani Dual Rectifierin ja Marsun, kaivoimme tuottaja-Tomman Axe-Fx II:n tulille. A/B-vertailun tuloksena oikeissa asioissa soundi oli jälleen hieman parempi, mutta asetusten talletusmahdollisuuden vuoksi teimme pienen uhrauksen käytännöllisyyden vuoksi. Päätteenä käytimme Marsua EL34-putkien takia. Komppikitaramikityksenä AKG D190E & C214 + Advanced Audio DM20. Signaalitien osalta vastaavahko treatment kuin bassolla.

Sitten alkoi louhiminen. Komppikitarat soitettiin neljään kertaan, eli tuttavallisemmin quaddattiin jylhän vallin aikaansaamiseksi. Kaksi raitaa Gerbiili-soundilla (Bogner Uberschall -mallinnus) ja kaksi Oravalla (Peavey 6505 -mallinnus). Varsinkin jälkimmäisestä tuli todella anteeksiantamaton soiton suhteen, ja vaati erityistä tarkkuutta saada lopputuloksesta tiukan kuuloinen.

La 5.10., su 6.10., ma 7.10.
Komppikitaroiden tikkausta. Välillä kävimme saunassa. Koska soitettavaa oli paljon, ja välillä piti vielä tarkastella mitä oikein ollaan soittamassa, valmista jälkeä tuli noin 2-3 biisin päivävauhtia. Loppua kohden alkoi väsymyskin painaa ympäripyöreiden päivien johdosta, mutta ainoastaan yhden kappaleen komppikitarat jäivät seuraavaan kertaan!  

Nyt pitäisi käydä sessiot vielä läpi siistien edittipaikat sekä tehdä välimiksaukset bändille ja tuottajalle. Tämä jatkuu viikolla 43, siinä välissä olisi tarkoitus vääntää tuota oman bändin joulusinkkua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti